lauantai 21. joulukuuta 2013

Joulukalenteri 21

Joulukalenteri
Moi taas! Päätin kirjoittaa joulukalenteriin siitä mikä minua omassa hevosessa/ponissa kiinnostaa ja mihin pitää valmistautua/varautua kun sellaisen hankkii. Postauksen missään kuvassa ei ole minua! Haettu google kuvahausta.

Kateellisuus on suuri osa asiaa esim. Minä en omista hevosia joten olen kateellinen joilla se on. Ja hevosenomistajista osa varsinkin nuoret ovat kateellisia kun muilla jää aikaa kavereiden kanssa oloon. Osa hevosen omistajista ovat kateellisia toisen hevoselle.
Miksi minä haluasisin hevosen?
Välttämättä en haluaisi se tosiaan vie aikaa ja rahaa, mutta se tekee ikionneliseksi. Minun perheessäni hevosihmisiä ei ole paitsi minä itse, joten ei ne ymmärrä mistä puhun ym. Sitten, kun sanon että olen jo aika hyvä ja niin edespäin niin sanotaan että "Ei. Ei hevosta ei sulla ole taitoja siihen ym!" Itseasiassa oma hevonen kehittää jopa parin vuoden ratsastus-uran jälkeen parhaiten! Pääset valmennuksiin ja menemään itsenäisemmin opetella hoitamaan tärkeitä asioita ja tekemään vaikeita päätöksiä. Oppii miettimään rahankäyttöä, onko jokin tavara tarpeellinen vai ei ja muita tärkeitä asioita itse olen kutosella nyt ja jos minulle hankkisi 10-11-vuotiaan hevosen niin se menisi minulle vähän isompana ja se ei jekkuilisi ja sen ikäisellä terveellä hevosella pystyy puuhastella paremmin. Nyt ratsastan tuttuni Issikka ja sen jälkeen en välttämättä tarvitsisi vuokraponia tai heppaa vaan oman hevosen.
Mitä tarvitsee?
Paikan hevoselle aikaa ja rahaa kaikkeen rokotuksiin, varusteisiin ja klinikka käynteihin
Raha ja aika tulee helposti vastaaan, mutta Suomessa saa ihan jees tasoisen hevosen jonka kanssa voi kehittyä yhtämatkaa n. yli 3000€. Vanhoja ravureita saa jopa muutamalla sadalla eurolla. Tallipaikatkin ovat tosi kalliita, mutta yksityiset pienet tallit eivät ole. Aika onkin suuri asia yksityisellä tallilla voi olla tallinomistaja palkannut jonkun tallitytön tai pojan, mutta muuten joutuu tekemään asiat suurilta osin itse. Aluksi saattaa tuntua, etää "Jes vihdoin mä saan hoitaa tän kokonaan itse." Mutta sitten huomaa, että tallilla vierehtää reippaasti yli 4 tuntia...  Karsinan siivous, heppa tarhasta, hoito, ratsitus, heinien ym. mössöjn anto. Minulla se olisi vielä helppoa, koska olen peruskoulussa jne. Mutta vaikka hevosella on vapaapäivä pitää se ruokkia ym. Myös lomille lähteminen ei ole läheskään niin usein mahdollista. Miettikää n. 4 tuntia kertaa kuusi päivää + kaksi tuntia vapaapäivänä= 26 tuntia. Haha se on aika paljon!
 Hyviä puoliakin on, kirjoitinkin yhteen kohtaan jo tärkeitä asioita, mutta oppii muutakin  kuin tollaisia extra tärkeitä juttuja. No en minä nyt paljoa keksi on niitä enemmänkin, mutta olen huono keksimään. :D Mutta jos saisin hevosen niin ei sitä voisi edes sanoin kuvailla minulle pitäisi kertoa se vasta pari minuuttia ennenkö näkisin sen koska muuten en saisi mitään aikaiseksi. :D itäisin kyllä niin hyvää huolta siitä ja kaikki saisi ratsastaa sillä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3<3<3<3<3<3<3<33<3<3<3333
Sitten vielä kuvia!!!

 <3
 "Hahaa mä oon eläny neljä tuntii ja nyt laukkaan jo!!!"
 "Nam nam nam naaam..."
 "Täältä tullaan mami!"
 "Mitä sä siinä musta mötikkä kädessä teet...?"
 "Heeei hei hei oota mä en oo vielä syäny älä ota kuvaa vielä!!!"
 "Äidit, isät, sukulaiset ja naapurit. Tääkin osaa taluttaa mua näättekste ei me ilkeitä olla. :)"
 "Etujalkojen nostoo hiio hoi!"
"Mä pukitan!"
 
Toivottavsti tykkäsitte!


1 kommentti:

  1. Kivaa postaus ihana blogi sulla ja tiiän ton tunteen toivottavasti kaikki sukulaisesi ja vanhempasi ymmärtää miksi haluat oman hepan! ;)

    VastaaPoista