maanantai 22. kesäkuuta 2015

Hevosen harjauksen ja varusteiden puhtauden tärkeys

Tulin nyt kirjoittamaan hevosen perushoidon tärkeydestä ja mitä siitä olen oppinut Nassen, Masin ja Netan hoitajana. 

Harjaus on yksi tärkeimpiä asioita hevosta hoitaessa. Moni ottaa esim. talvella loimen pois, katsoo, että onpas siisti hevonen ja vetää pölärillä läpi. Nyt varsinkin, mulla on ollut tosi hyvät hoitoponit, siihen nähden, että Nasse ja Masi oli suurimmaksi osaksi valkoisia, ja Netta musta. Nassessa ja Masissa oli ärsyttävää kun kaikki mahdollinen lika näkyi, mutta huolellisella harjauksella sai hyvää tulosta. Sillon sai olla myös tarkka ja minähän olin, kaikki likaläntit hinkutettiin kuumalla vedellä. Samoin hännässä ja harjassa näkyi Viikissä ollut tumma turve. 
Netan kanssa lika näkyy kun vetää kädellä vastakarvaan, paljastuu usein ruskeaa pölyä/hiekkaa. Kumisukaa harvoin käytttelin, mutta Netan kanssa aina. AINA. En kunnolla näe sitä likaa, ja talven jäljeltä neidiltä lähti ihan kauheesti karvaa!!! Ja sitten aina vedän pölärillä ja pehmoharjalla. No uudella tallilla puolestaan on valkeaa purua, (just mun tuuria :D) ja nyt kun hoitoponini on musta niin se puru pistää silmään jo kaukaa! Siispä senkin poissaamisessa on oma juttu.
Harjaus (varsinkin kumisukalla otto) lisää hevosen verenkiertoa, irroittaa likaa, pitää ihon kimmoisana ja on ihan osana hevosen joka päiväistä hyvinvointia. Vaikka hevonen kuinka näyttäisi puhtaalta, kun otat loimen pois, harjaa silti hyvin ja huolella, sekä useammalla, kuin yhdellä harjalla.

Varusteissa, jos mulla on kiire ja valitsen kumman mieluummin pesen, suitset vai satulan, pesen suitset, ne ovat kosketuksissa hevosen päähän ja kuolaimet suuhun, joten ne pesen aina, jos kiireessä vielä jotain ehdin, niin harjaan, huovan ja satulavyön. Kun mulla on kunnolla aikaa eikä kiire mihinkään pesen toki molemmat ja puran myös suitset jos jaksan. Ohjat ja kuolaimet irrotan aina. Satulaa pestessä irrotan huovan ja romaanin sekä satulavyön. Suojat harjaan tai pesen. Mun uudella tallilla on tapana, että päivän viimeinen ratsastaja kyseisellä hevosella, pesee hevosen varusteet ja kurakeleillä suojat pestään joko itse tai laitetaan ämpäriin, niin että henkilökunta pesee ne myöhemmin. Samoin jos hevonen tulee tuntien välissä sisään ja varusteet ovat rapaiset, niin on ratsastajan tehtävä siistiä ne seuraavaa tuntia varten. 

PS. Ajattelin tehdä videon Netan harjauksesta, sekä miten puhdistan, Netan ja mun varusteet ja harjat. Omien varusteiden puhdistuksen voin toteuttaa tässä lähipäivinä. 

Muistakaa tekin puhdistaa sekä hevosen, että omatkin varusteet huolella! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti